بلاگ

مروری بر لوله ۵ لایه و انواع آن

تاسیسات ساختمان

در حال حاضر تاسیسات ساختمان یکی از ارکان اساسی در ساختمان ها بشمار می رود.سیستم آبرسانی منازل ،در حال حاضر پیشرفت های بسیاری کرده که منجر به آسایش ساکنان شده است.همچنین هرگونه اختلال در سیستم آبرسانی و فاضلابی ساختمان می تواند ،زیر ساخت ساختمان ها را با مشکل روبرو کند.

به همین منظور انواع لوله و اتصالات آبرسانی به وجود آمد تا از ضعف های لوله کشی جلوگیری شود ، چون هرگونه ضعف در لوله کشی ساختمان باعث نشتی آب در ساختمان و آسیب جدی به آن می شود.

ضرورت استفاده از لوله های مناسب آبرسانی

استفاده از لوله های مناسب در سیستم آبرسانی ساختمان بسیار ضروری می باشد.تعویض لوله کشی ساختمان یکی از مشکل ترین مراحل تعمیر ساختمان می باشد و هزینه زیادی را به همراه دارد.از این رو استفاده از لوله های مقاوم و با کیفیت ،با طول عمر بالا یکی از ضروریات ساختمان ها بشمار می رود و هرگونه سهل انگاری در نصب متریال خوب ، میتواند هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان را بالا ببرد.

مشکلات لوله های فلزی و پلیمری
  • لوله فلزی:لوله های فلزی از وزن بالایی برخوردارهستند به همین منظور جابجایی و نصب آن ها بسیار زمان گیر و مشکل می باشد.یکی دیگر از معایب لوله های فلزی سرعت بالای رسوب پذیری و فرسودگی آن هاست .همچنین ابزار و وسایل مورد نیاز برای نصب آن ها زیاد می باشد.
  • لوله پلیمری:یکی از معایب لوله های پلیمری عدم توانایی تحمل دمای بالا می باشد و این لوله ها برای لوله کشی شوفاژ خانه ها و مصارف آب داغ مفید نمی باشند.

پیدایش لوله های ۵ لایه

لوله های فلزی و پلیمری معایب های فراوانی دارند به همین منظور با رشد صنعت لوله واتصالات ،نسل جدید لوله ها تولید و وارد بازار گردید.لوله های پنج لایه که ترکیبی از فلز و پلیمر هستند ،تمامی معایب لوله های فلزی و پلیمری را پوشش داده و در حال حاضر جزء ایده آل ترین نوع لوله ها بشمار می روند.

ساختار کلی لوله ۵ لایه

لوله های ۵ لایه ،لوله های دو منظوره ایی هستند که ترکیبی از متریال پلیمر و فلز می باشند . به خوبی ویژگی های پلاستیک و فلز با هم ادغام شده اند تا نواقض به حداقل ممکن رسیده و تمامی ضعف های لوله های پلیمری و فلزی را اصلاح نماید.

لوله های پنج لایه همان طور که از اسمشان پیداست از پنج لایه در هم تنیده درست شده است . دو لایه آن پلیمر بوده و یک لایه آن از آلومینیوم نرم تشکیل شده و دولایه دیگر از چسب ویژه برای فیکس کردن لایه ها با هم استفاده شده است.

لوله پنج لایه
لوله پنج لایه

انواع لوله ۵ لایه

لوله های پنج لایه براساس متریال پلیمری که در آن بکار رفته به سه گروه کلی تقسیم بندی می شوند.

  1. لوله های ۵ لایه PE
  2. لوله های ۵ لایه PERT
  3. لوله های ۵ لایه PEX
لوله های ۵ لایه PE

پلیمر استفاده شده در این نوع لوله ها از نوع پلی اتیلن است که مقاومت کمی در برابر فشار داشته و به همین منظور بهتر است که فقط در لوله کشی آب سرد از آن استفاده شود.قیمت این نوع ۵ لایه ها از انواع دیگر آن کمتر می باشد و نام انحصاری آن  PE-AL-PE  می باشد.

لوله های ۵ لایه  PERT

این لوله ها نیز از متریال پلی اتیلن تولید می شوند.البته این پلی اتیلن از کیفیت بالاتری برخوردار است و به همین منظور فشار بیشتری را تحمل می کند.این لوله ها در لوله کشی آب گرم که دمای کاری آن ها تا ۷۰ درجه سانتی گراد است بیشترین استفاده را دارد.

لوله های ۵ لایه PEX

این نوع لوله ۵ لایه که از پلی اتیلن کراسلینک شده (شبکه ایی شده) تشکیل شده است مقاومت بالایی در برابر حرارت و مواد شیمایی دارد.این لوله ها می توانند تا دمای ۹۵ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.موارد استفاده از این لوله ها در شوفاژ خانه می باشد.

شبکه ایی کردن پلی اتیلن ها به سه روش انجام می شود:
  1. به وسیله سیلان ها
  2. به وسیله تابش
  3. به وسیله پراکسیدها
استفاده از لوله ۵ لایه

هرچند که هزینه اولیه این نوع لوله ها کمی بیشتر می باشد ولی بخاطر طول عمر بالای آن ها که بیشتر از ۵۰ سال می باشد و مقاومت خوب آن ها در برابر فرسایش و رسوب ،نهایتاً بهترین گزینه برای لوله کشی آب ساختمان ها بشمار می رود.

اتصالات لوله ۵ لایه

یکی از مزیت های لوله های ۵ لایه تنوع بالای اتصالات آن می باشد که سرعت نصب را بالا برده و اجراء آن را راحتر کرده است.اتصالات لوله پنج لایه عبارتند از:

  • رابط روپیچ ، رابط توپیچ ، رابط تبدیل
  • سه راه توپیچ ، سه راه تبدیل ، سه راه تخت خاردار ، سه راه تخت صفحه دار سه راه خاردار ۹۰ درجه ، سه راه دیواری موازی
  • چپقی ، بوشن ، درپوش ، درپوش مخصوص هواگیری ، واسطه رو پیچ تو پیچ
  • زانو روپیچ ، زانو رزوه ای ، زانو توپیچ
  • کلکتور

انواع روش نصب اتصالات ۵ لایه

اتصالات پنج لایه به دو روش کلی نصب می گردند که عبارتند از:

  1. اتصالات کوپلی
  2. اتصالات پرسی
  3. اتصالات کلمپی
اتصالات کوپلی در ۵ لایه ها

برای نصب این نوع اتصالات به ابزار خاصی نیاز نبوده و صرفاً با یک آچار فرانسه معمولی می توان اکثر اتصالات را نصب و اجراء نمود.این نوع اتصالات زمان بیشتری را نسبت به نوع پرسی می گیرد و به همین منظور برای لوله کشی های مختصر کاربرد زیادی دارد. در ضمن این نوع اتصالات بعد از اجراء قابل باز شدن بوده و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع اتصالات از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

  1. بدنه اتصالات کوپلی
  2. اورینگ اتصالات کوپلی
  3. حلقه برنجی اتصالات کوپلی
اتصالات پرسی در ۵ لایه ها

این اتصالات بیشترین کاربرد را در لوله های ۵ لایه دارند و سرعت نصب بالایی داشته و کمترین خطا را در نشت کردن دارد و احتمال نشتی آن ها خیلی کم است.در اجرای این نوع اتصالات نیاز به دستگاه پرس می باشد،همچنین بعد از عملیات پرس،اتصالات کاملا فیکس شده و دیگر قابل باز کردن نمی باشد.

ابزار مخصوص اتصالات پرسی
ابزار مخصوص اتصالات پرسی
اتصالات کلمپی در۵ لایه ها

این اتصالات به روش فورجینگ تولید شده و در فشار و قطرهای زیاد کارایی بهتری دارند.کمربند های سفت کننده ،جایگزین حلقه و مهره شده اند.

ویژگی های اتصالات کلمپی
  • سهولت نصب اتصالات
  • استحکام خیلی بالای اتصالات به دلیل طراحی در ساخت آن ها
  • قابلیت باز و بسته کردن اتصالات ،بدون آسیب دیدگی
انواع برند های لوله پنج لایه

شرکت ها و برند های زیادی هستند که اقدام به تولید این نوع لوله و اتصالات نموده اند.تیم آب‌نشان با سه برند کار می کند که هر سه برند از نظر کیفی ،عالی می باشند و استاندارد های روز دنیا را داشته و پاس کرده اند.

  1. لوله و اتصالات پنج لایه نیوپایپ
  2. لوله و اتصالات پنج لایه سوپر پایپ
  3. لوله و اتصالات پنج لایه ایزو پایپ
لوله و اتصالات ۵ لایه نیوپایپ

این نوع لوله و اتصالات توسط شرکت گیتی پسند تولید شده و یکی از بهترین برند های تولید شده داخلی می باشد و از لحاظ قیمت ،مقرون به صرفه بوده و لوله و اتصالات خوبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

لوله و اتصالات ۵ لایه سوپر پایپ

این نوع لوله و اتصالات از کیفیت بالایی برخوردار است و از سایز ۶۳ میلی متر به بالای آن در کشور آلمان تولید می شود.

منبع:سایت  HOSEIN PUR

ایلیا شیل

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن