بلاگ

لوله سیاه و گالوانیزه

لوله فولادی

لوله های فولادی کاربرد های فراوانی در صنعت ساختمان و دیگر صنعت ها دارند.همچنین از لوله های فولادی برای انتقال آب،گاز و سیالاتی نظیر نفت ،گازوییل استفاده می کنند. نخستین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط فردی بنام آقای جیمز راسل این لوله های فولادی سریع وارزان قیمت روانه بازار شد. لوله های فولادی به دو شاخه کلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  1. لوله سیاه
  2. لوله گالوانیزه
لوله سیاه

لوله های سیاه که از فولاد تشکیل شده اند بصورت خام بوده و از هیچ پوششی که مخصوصاً گالوانیزه است، در آن ها استفاده نشده است .این لوله ها از اکسید آهن که سیاه رنگ است و با روکش فلزی تشکیل می شوند. خود این لوله ها به دو روش درز دار و بدون درزلوله مانیسمان و درزدار(مانیسمان) تولید می گردند.

لوله درزدار:

از این نوع لوله ها برای انتقال سیالات و تولید پروفیل های قوطی و سازه های مصنوعی استفاده می شود.همچنین از لوله های سیاه درزدار به هیچ عنوان برای انتقال آب استفاده نمی شود.

لوله بدون درز:

از این نوع لوله برای انتقال گاز و در تاسیسات پالایشگاه ها و نیروگاه ها و در ساخت مخازن تحت فشار استفاده می شود.

کارخانه تولید لوله فولادی

تولید این لوله ها در کشورمان بصورت بومی سازی می باشد . بخش عمده نیاز لوله کشور توسط کارخانجات داخلی تولید می گردد.

لوله گالوانیزه 

این لوله ها که از جنس فولاد می باشد توسط یک لایه فلز روی آبکاری شده و پوشش یافته است تا مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی و پوسیدگی بالا رود.از این نوع لوله ها بیشتر در آبرسانی و موتور خانه های ساختمان ها و در مصارف آب گرم منازل استفاده می شود.

لوله گالوانیزه در حال حاضر مصرف پایینی دارد و بیشتر در موتور خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.هرچند که اتصالات لوله گالوانیزه در لوله کشی آب ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های سیاه به روش های مختلفی تولید می گردند که به آن ها اشاره می کنیم:
  1. لوله های بدون درز (مانیسمان)
  2. لوله های درز دار
  3. اسپیرال
  4. گوشتدار
  5. جدار چاهی
  6. داربستی
  7. لوله های ساختمانی
  8. لوله استیل
لوله های گالوانیزه:

این لوله ها به دو روش کلی تولید می شوند که به آن ها اشاره می کنیم:

  1. گالوانیزه کردن لوله ها به روش گرم : در این روش لوله های فولادی در وان مذاب روی ،قوطه ور می شوند و پس از قوطه ور شدن به لوله ها حرارت داده می شود
  2. گالوانیزه کردن لوله ها به روش سرد: در این روش نمک های روی با محلول آب ،الکترولیز شده و سپس لوله گالوانیزه سرد می شود.

روش تولید لوله اسپیرال

یکی از روش های تولید لوله فولادی روش اسپیرال می باشد.در این روش لوله ها بصورت مارپیچ از ورق ها با ضخامت مختلف تولید می شوند.این لوله ها بیشتر در صنعت گاز و نفت بخاطر انعطاف پذیری مناسب و خواص مکانیکی خوب و مقرون به صرفه بودن مورد استفاده قرار می گیرد.لوله های اسپیرال در سایز های ۵ الی ۱۲۰ اینچ بصورت رول تولید می شوند.

لوله سیاه بدون درز

لوله های سیاه بدون درز انواع مختلفی دارد و عبارتند از رده ۲۰ ،مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ که مربوط به ضخامت لوله های مانیسمان اشاره دارد.لوله مانیسمان رده ۲۰ کمترین ضخامت را داشته و به ترتیب ضخامت لوله ها اضافه می شود.

لوله مانیسمان رده ۲۰ بیشتر برای مصارف سیستم گازرسانی ساختمان ها استفاده می شود.لوله مانیسمان رده ۴۰ برای مصارف سیستم آتش نشانی که نیاز به فشار بالا است مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند فشار کاری بالاتری را تحمل کنند.

لوله های مانیسمان رده ۸۰ بیشتر برای مصارف صنعتی و پتروشیمی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های سیاه درزدار 

لوله های سیاه درزدار که در انواع مختلفی استفاده می شود و به ضخامت های گوناگون تولید می شود یکی دیگر از انواع لوله های سیاه می باشد.این لوله ها قیمت پایین تری نسبت به لوله های مانیسمان داشته و نحوه تولید راحتتری داشته بخاطر همین موضوع هزینه پایین تری نسبت به لوله های مانیسمان دارد.

لوله های سیاه درزدار بر دو نوع کلی سبک و سنگین تولید و عرضه می گردد.لوله های سیاه درزدار API که توسط شرکت های مختلف داخلی تولید می گردد ، مورد تایید شرکت گاز می باشد و از این لوله ها می توان برای مصارف گاز رسانی منازل و ساختمان استفاده کرد.

لوله های API درزدار در هنگام جوشکاری از درز و زوار آن ها باز نشده و بدون نشتی می تواند به کار خود ادامه دهد. 

اسپیرال: به تکنولوژی بکار رفته در درز جوش لوله فولادی گفته می شود.
روش اتصال لوله های فولادی سیاه

روش اتصال و آب بندی لوله های سیاه به شکل های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

  • اتصال جوشکاری
  • اتصال شیاری
  • اتصال فلنجی
  • اتصال با نخ پر شده
  • اتصال به روش فشرده سازی
  • اتصال توسط فشار حلقه
اتصال جوشکاری

این اتصال توسط جوش لب به لب انجام می شود و در مصارف خانگی و تاسیسات ساختمانی بیشترین کاربرد را دارد.همچنین یکی از ارزانترین روش اتصال در لوله های سیاه بشمار می رود.

اتصال شیاری

این روش توسط حلقه های شیار دار که بصورت مخلوطی هستند انجام می شود و هزینه نبرد کاری بالایی دارند و مقرون به صرفه نمی باشند و یکی از محاسن این روش قابلیت جابجایی پس از نصب می باشد.

اتصال فلنجی

در این روش اتصال فلنج با استفاده از پیچ های محکم برای اتصال دو قطعه اتصال با قطعات فلنج است ، بعد با استفاده از مهر و موم لوله فولادی می توان اثر اتصال مربوطه را بدست آورد. مزیت این روش استحکام اتصال با کیفیت بالا و پایدار ، نصب آسان و جدا شونده لوله فولادی آسان است . یکی از معایب این روش هزینه بالای فلنج ها می باشد.

اتصال با نخ پر شده

در این روش لوله فولادی شیر دار با ۲ اتصال فرعی ، رابط داخلی و خارجی را محکم کرده ، همچنین  لوله فولادی برای  آب بندی بهتر اتصال مورد استفاده قرار می گیرد.از محاسن این روش مقاومت بالای مفصل به استحکام بدنه لوله فولادی همچنین  نصب ساده وراحت و کیفیت قابل اطمینان همچنین هزینه پایین می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن