بلاگ

بهینه سازی انرژی

در این مقاله قصد داریم انواع روش های بهینه سازی در مصرف انرژی را خدمت شما همراهان ارائه داده و به راهکارهای ساده و ارزانی اشاره کنیم که می تواند مصرف سرانه انرژی ساختمان شما را پایین بیاورد.

انرژی

در علم مکانیک انرژی به قابلیت انجام کار گفته می شود.انرژی نه تولید می گردد و نه از بین می رود.

پس اگه انرژی از بین نمی رود چرا ما باید از مصرف بی رویه آن جلوگیری کنیم و انرژی برای ما هزینه بر می باشد؟بله انرژی نه تولید می گردد و نه از بین می رود و فقط از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود.

به عنوان مثال در یک خودرو انرژی پتانسیل ذخیره شده در سوخت فسیلی ،به انرژی حرارتی و سپس به انرژی مکانیکی تبدیل شده و نیروی رانش و حرکت خودرو فراهم می گردد.ولی این تبدیل انرژی برای ما نیاز به تجهیزات می باشد و همچنین میتواند نانظمی که به آن در علم ترمودینامیک ،آنتروپی می گویند ایجاد کند.

بنابراین تبدیل انرژی از حالتی به حالتی دیگر که مورد استفاده ما هست ،هزینه بر می باشد.

تبدیل انرژی
تبدیل انرژی

انرژی مصرفی در منازل

در یک ساختمان ما برای اینکه بتوانیم غذا درست کنیم و یا سیستم سرمایش و گرمایش آن را فعال کنیم ،نیاز است تا یک حالت انرژی را به حالت دیگر انرژی تبدیل کرده و آن را مورد استفاده قرار دهیم.

بعنوان مثال برای پخت و پز باید انرژی فسیلی را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و از حرارت آن برای پخت و پز استفاده کنیم.یا برای اینکه خانه خود را در زمستان گرم نگه داریم ،باید انرژی فسیلی را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و از حرارت آن برای گرم کردن محیط خانه استفاده کنیم.

یا بالعکس در تابستان برای خنک کردن محیط خانه ،باید انرژی الکتریسیته را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و از نیروی آن برای به حرکت در آوردن فن و پره کولر ها و پنکه ها و همچنین برای متراکم سازی گاز فریون در کولر گازی ها استفاده کنیم.

بیشترین انرژی مورد استفاده در منازل

بیشترین انرژی که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد ،انرژی الکتریسیته و انرژی سوخت فسیلی می باشد که در کشور های پیشرفته انرژی الکتریسیته بیشترین کاربرد را دارد و حالت های دیگر انرژی گرانبها تر می باشند.

بنابراین انرژی الکتریسیته بسیار ارزشمند است و تمامی تجهیزات ما در ساختمان ها و حتی در صنعت نیاز مستقیم و غیر مستقیم به انرژی الکتریسیته دارند.

بهینه سازی مصرف انرژی

بهینه سازی مصرف انرژی یعنی اینکه ما راهکارهایی تعبیه کنیم تا از هدر رفت مصرف انرژی جلوگیری کرده و انرژی را به صورت صحیح و به اندازه کافی مورد استفاده قرار دهیم.بعنوان مثال در زمستان وقتی حرارت محیط ساختمان ما بیشتر از حد معمول شود ،با باز کردن پنجره ها ما انرژی مصرفی را افزایش داده و اون افزایش را با باز کردن پنجره به بیرون هدایت می کنیم.

چگونه می توان انرژی مصرفی خانوار ها را بهینه کرد؟با نصب و اجراء عایق بندی حرارتی و برودتی میتوان از هدر رفت ناخواسته انرژی جلوگیری کرد.همچنین استفاده از تجهیزات الکترونیکی و کنترلی مانند ترموستات اتاقی که کار سنس کردن درجه حرارت هوا را برعهده دارند میتوان از مصرف بی رویه انرژی جلوگیری به عمل آورد.

استفاده از انرژی پاک در مصارف خانوار

یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف بی رویه انرژی استفاده از انرژی پاک خانوار می باشد که در کشور های پیشرفته در حال اجرا می باشد.این روش به این صورت است که با استفاده از فیبرهای نوری تعبیه شده در ساختمان ،نور خورشید به انرژی الکتریسیته تبدیل شده و مورد مصرف همان خانه قرار می گیرد.

روش فوق مصرف فوق العاده بهینه ای داشته و فقط برای اینکه ساختمان را به این سیستم تجهیز کنیم نیاز به تجهیزات اولیه و هزینه اولیه بالایی است ولی در دراز مدت بسیار کارآمد و مقرون به صرفه می باشد.امیدوارم در کشور عزیزمان این روش مورد استقبال قرار گرفته و عملی گردد.

با اعمال دو راهکار بالا می توان از هدر رفت انرژی تا میزان ۲۵ در صد جلوگیری نمود که در هزینه های کلان ،میزان بالایی بوده ومبلغ قابل توجهی می باشد.

مصرف انرژی

در حال حاضر مصرف انرژی در حال افزایش می باشد و روز به روز مصرف انواع انرژی بیشتر و بیشتر می شود.البته انرژی الکتریکی کاربرد بیشتری دارد و در تمامی صنعت ها و مصارف خانگی و شخصی بیشترین مصرف را دارد.

در حال حاضر انرژی الکتریکی به وسیله انرژی پاک تولید می گردد و میتواند جایگزین بسیار خوبی برای دیگر حالت های انرژی باشد.حتی انرژی مصرفی اتومبیل ها نیز می تواند با انرژی الکتریکی تامین شده و بهترین کاربرد را برای عموم داشته باشد.

متاسفانه در ایران بخاطر مافیا بازی در سوخت و فروش و سود بالای سوخت های فسیلی در حال حاضر استفاده از خودروهای الکتریکی کم رنگ می باشد.امید است در آینده ایی نزدیک بینش مردم به قدری افزایش یابد که خرید خودروها با سوخت فسیلی به صفر برسد .

با استقبال مردم از خودروهای الکتریکی ،پای خودروهای قدیمی از بازار خرید و فروش کم رنگ شده و انرژی زیادی ذخیره شده و از همه مهمتر پول مردم حفظ می گردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن