دسته‌بندی نشده

مخزن آب

در این مقاله می خواهیم تعریفی جامع از مخزن آب (تانکر آب) داشته باشیم و ضرورت نصب مخزن ها را در ساختمان های مسکونی بیان کنیم و چند روش استاندارد نصب مخازن را خدمت شما همراهان ارائه دهیم.

مخزن آب

مخزن آب برای ذخیره سازی آب و انتقال آن به واحد های مصرفی می باشد.در حال حاضر در تمامی ساختمان ها ،مخصوصاً ساختمان های چند واحدی نصب مخزن آب یا همان تانکر آب ضروری می باشد.مخزن ها به منظور یکنواخت سازی آب ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.البته در مناطقی که قطعی آب وجود دارد ،در زمان قطعی نیاز به آب ساختمان را تامین می کند.

در مناطقی که قطعی آب وجود ندارد ،وجود تانکر به منظور یکنواخت سازی توزیع آب در ساختمان های تعداد واحد بالا نصب می گردد.مخزن های از مواد اولیه مختلفی تولید می گردند.مخازن پلی اتیلنی و مخازن گالوانیزه بیشترین کاربرد را در ساختمان ها دارند.

انواع مخازن

مخازن از لحاظ مواد اولیه به مخازن پلی اتیلن و مخازن گالوانیزه تولید می گردند.همچنین مخازن ظرفیت های مختلفی داشته که بنا بر تعداد واحد ها و میزان مصرف روزانه آن ساختمان تایین می گردد.همچنین نوع شکل ظاهری آن به انواع مختلفی می باشد که به صورت استوانه ایی و مربعی و … تقسیم می شوند.

شکل ظاهری آن ها برای نوع کاربری آن ها تایین می گردد،بعنوان مثال برای نصب تانکر در زیر پله ها که در حال حاضر خیلی مرسوم است از تانکر های پلی اتیلن زیر پله ایی که به شیب زیر پله در تانکر لحاظ شده استفاده می شود.

مخزن زیرپله
مخزن زیرپله

روش نصب مخازن آب

نصب و اجراء مخازن آب به روش های مختلفی انجام می شود که ما به دو روش زیر پله ایی و روش نصب در خرپشته را خدمت شما عرض می کنیم.

  1. روش نصب تانکر آب (مخزن آب) در زیر پله ساختمان : در حال حاضر این روش یکی از پر کاربرد ترین و نسبتاً کامل ترین روش نصب تانکر آب بشمار می رود.روش نصب به این صورت است که تانکر بعد از مسیر ورودی لوله آب نصب شده و سپس به پمپ آب هدایت شده و وارد ساختمان می شود و واحد ها را آبرسانی می کند.
  2. روش نصب تانکر آب در خرپشته ساختمان: این روش نیز کاربرد دارد البته بعد از روش زیر پله ایی کاربرد داشته و از کیفیت پایین تری نسبت به نصب زیر پله ایی برخوردار است.این روش به این صورت است که آب بعد از ورود به ساختمان توسط پمپ به بالاترین قسمت ساختمان رفته و هم تانکر پر می شود و سپس از لوله های رایزر (که معمولاً با لوله سفید تک لایه و لوله پنج لایه کار می شود) ، به پایین آمده و واحد ها را آبرسانی می کند.

جزئیات روش نصب تانکر در زیر پله

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ،آب بعد از ورود به ساختمان توسط کنتور آب یا همان دبی سنج اندازه گیری شده و سپس بعد از حوزینگ توسط یک سه راهی وار بالای تانکر و یک مسیر به ورودی ساختمان و بعد از پمپ هدایت می شود.

همچنین در خروجی تانکر که در قسمت پایین قرار دارد به پمپ آب متصل شده و از خروجی پمپ آب ، توسط سه راهی به مسیر ورودی آب ساختمان و یک مسیر هم به همان مسیری که سه راهی بالا وصل می شد متصل می شود.

نصب مخزن
نصب مخزن

مزیت مخزن های پلی اتیلن

تانکر های پلی اتیلن از محاسن بیشماری برخوردار هستند که به چند نمونه آن اشاره می کنیم.

  1. عدم رسوب گیری 
  2. عدم اکسید شدن (زنگ زدن )
  3. عدم سوراخ شدن ناگهانی
  4. ظاهری زیبا و شیک
  5. استهکام بالا در برابر فشار آب حتی فشار هنگام لوله کشی
  6. دارای درب پیچی و محکم
مزیت های مخزن های گالوانیزه

تانکر های گالوانیزه نیز دارای محاسن هستند که عبارتند از

  1. قیمت ارزانتر نسبت به پلی اتیلن
  2. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
محدودیت تانکر های زیر پله ایی

تانکر های زیر پله ایی بخاطر شکل منحصر به فرد و عدم فضای زیادی در زیر پله ها در سه سایز تولید می شوند .همچنین سایز تانکر های براساس میزان لیتری است که در خود آب را ذخیره می کنند.که عبارتند از تانکر های ۵۰۰ لیتری و ۱۰۰۰ لیتری و ۱۵۰۰ لیتری که بسته به تعداد واحد ها نصب و اجرا می گردد.

مخازن مخصوص جمع آوری پسماند

مخازنی در بازار وجود دارند که مخصوص جمع آوری فاضلاب و پسماند ها می باشد و از متریال مخصوص تولید شده تا مقاومت بالاتری در برابر مواد شیمیایی داشته باشد .البته این مخازن نسبت به مخازن آب مصرفی ارزانتر بوده و از متریال غیر بهداشتی تولید می گردند.

در تولید این مخازن از مواد مصرفی گران قیمت پرهیز شده و از مواد مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده شده است تا بتواند طول عمر بالا داشته باشد و هزینه آن نسبت به مخازن آب مصرفی پایین تر باشد.

این مخازن را با نام های سپتیک تانک نیز می شناسند.سپتیک تانک ها نیز از پلی اتیلن و مواد اکسترود شده این مواد تشکیل می شوند.التبه در جزئیات با مخازن آب مصرفی تفاوت هایی دارند.

مخازن نگهداری مواد شیمایی

مخازنی نیز در بازار وجود دارند که مخصوص شرکت های تولیدی و کارخانجات می باشد.این مخازن از متریال خاصی تولید می شوند و تحمل حمل و نگهداری مواد اسیدی و قلیایی با درصد های بالا را دارا می باشند.

این مخازن نسبت به مخازن آب گرانتر بوده و از مواد اولیه خاصی تولید می شوند.حتی در بعضی مواقع این مخازن از جنس استیل های استاینلس می باشد و استیل نگیر می باشد که آهن ربا آن را جذب نمی کند و در مصارف دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن