بلاگ

لوله ها و تاثیرات آنها بر جریان آب

انواع جریان در لوله ها

جریان در لوله ها به صورت های مختلفی صورت می گیرد.

۱-جریان داخلی

۲-جریان خارجی

که ما در اینجا با جریان داخلی کار داریم که مربوط به لوله کشی ساختمان ها وآبرسانی منازل می باشد.

جریان داخلی در لوله ها

جریان داخلی توسط جداره لوله ها محصور شده و لزجت سیال عامل که در اینجا (آب) می باشد در جریان دخیل می باشد.ضریب اصطکاک یکی از عوامل موثر در جریان است.طول مسیر لوله یکی دیگر از عوامل موثر در جریان می باشد.

عدد رینولدز تنها پارامتری است که در شناسایی جریان و اندازه گیری آن به ما کمک می کند.به این صورت که با بالا بودن عدد رینولدز جریانی آشفته داریم و هرچه عدد رینولدز پایین بیاید جریانی آرام برقرار می شود.

طراحی قطر و میزان صیقلی سطح داخلی لوله ها(لوله پنج لایه)(لوله سفید)

در اکثر حالت ها در جریان آب در شبکه های آبرسانی ،عدد رینولدز معمولا بالا بوده و جریان آشفته است.چنانچه آشفتگی جریان خیلی بالا رود تنش در جریان زیاد شده و در مسیر آبرسانی اختلال ایجاد می شود.

برای اینکه جریان آب خوب و یکنواختی داشته باشیم چندعامل در طراحی لوله ها بسیار حائز اهمیت است.یکی از عوامل تایین قطر مناسب لوله ها است.عوامل دیگر عبارت است از طول  و میزان صیقل بودن سطح داخلی لوله ها .

هر چند که جرم مخصوص آب و لزجت آن و سرعت متوسط آب هم در این موضوع دخیل می باشد.چنانچه سطح لوله ها با حداکثر صافی و حتی با کمک فناوری نانو صیقل داده شوند ،جریان یکنواخت و خوبی را خواهیم داشت.قطر لوله ها را با اندازه های خاصی مثلا(۱۶ ،۲۰،۲۵،۳۲) میلی متر طراحی می کنند تا جریان آب یکنواخت و مناسبی داشته باشیم.

یکی دیگر از عوامل طول لوله های آبرسانی  میباشد. به این صورت که طول لوله ها با قطر آنها نسبت مستقیم دارد،یعنی هرچه مسیر لوله ها طویلتر باشد به همان نسبت قطر آنها هم باید افزایش پیدا کند.

طراحی لوله ها ( لوله سفید و لوله پنج لایه)

در طراحی لوله سفید و لوله پنج لایه از سیلیکون با فناوری نانو در سطح داخلی آنها استفاده میکنند.عمل فوق سطحی صیقل را برای ما فراهم می کند.

 

در ادامه این مقاله به انواع لوله های بکار رفته در ساختمان ها اشاره می کنیم

لوله های بکار رفته درساختمان ها به چند گروه اصلی طبقه بندی می شوند

  1. لوله های مربوط به آبرسانی
  2. لوله های مربوط به جمع آوری فاضلاب
  3. لوله های مربوط به هواکشی و سیستم رنت
  4. لوله های مربوط به گاز رسانی
  5. لوله های مربوط به آتش نشانی (در ساختمان های جدید در حال نصب و اجراء می باشد)

لوله های مربوط به آبرسانی

به لوله هایی که مسئولیت جابجایی آب ساختمان را بر عهده دارند گفته می شود و شامل انواع مختلفی هستند:

لوله های مربوط به جمع آوری فاضلاب

به لوله هایی گفته می شود که مسئولیت جابجایی فاضلاب ها و آب های آلوده ساختمان را بر عهده دارند که شامل انواع مختلفی می شوند:

لوله های مربوط به هواکش (رنت)

لوله هایی هستند که هوای آلوده ساختمان را به بیرون هدایت می کنند.برای انتقال هوای آلوده از لوله های زیر استفاده می کنند:

  • لوله های سیمانی
  • لوله های پلیکا
  • لوله های پوش فیت
  • لوله های فلزی

لوله های مربوط به گاز رسانی

این لوله ها وظیفه انتقال گاز شهری را در ساختمان دارند که شامل موارد زیر می باشند:

  • لوله های فولادی درز دار
  • لوله های فولادی بدون درز (مانیسمان)
  • لوله های مسی
  • لوله های آلومینیومی

لوله های مربوط به آتش نشانی

این لوله ها در ساختمان های مدرن در حال اجراء می باشد که فقط از لوله مانیسمان با رده های مختلف استفاده می گردد:

  • لوله های مانیسمان رده ۴۰
  • لوله های مانیسمان رده۸۰

همانطور که ملاحظه کردید لوله های بکار رفته در ساختمان از گستردگی زیادی برخوردار هستند که به جزء گستردگی در نوع مصرف در نوع لوله ها هم گستردگی زیادی یافت می شود

در ادامه به لوله هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اشاره می کنیم:
  1. لوله سفید pp:  این لوله های در آبرسانی ساختمان ها بیشترین استفاده را دارند هم قیمت مقرون به صرفه دارند و هم سرعت نصب واجرای بالایی دارند.
  2. لوله ۵ لایه:این لوله های هم در آبرسانی مورد استفاده قرار می گیرند ،این لوله ها گرانتر از لوله های سفید بوده ولی طول عمر بالاتری دارند و کیفیت نصب و راه اندازی بالاتری دارند.
  3. لوله پلیکا:این لوله ها در انتقال فاضلاب ساختمان استفاده می شوند و قیمت مقرون به صرفه دارند.
  4. لوله پوش فیت: این لوله ها برای انقال فاضلاب و هواکش مورد استفاده قرار می گیرند ،هزینه اولیه این لوله ها کمی بالاتر از پلیکا می باشد ولی سرعت نصب بالا و کیفیت نصب و اجراء بالاتری دارند.
  5. لوله فولادی درز دار:این لوله ها در شبکه گاز رسانی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و هزینه کمتری نسبت به لوله های مانیسمان داشته و مقرون به صرفه می باشند.
  6. لوله های مانیسمان رده ۲۰: این لوله ها برای گاز رسانی ساختمان ها استفاده می شود و مقاومت بالاتری نسبت به لوله های فولادی درز دار دارند ،ولی کمی گرانتر از آن ها می باشند.
  7. لوله های مانیسمان رده ۴۰:این لوله ها برای استفاده در سیستم آتش نشانی ساختمان ها می باشد .

روش نصب لوله سفید

لوله سفید تک لایه و سه لایه در بازار زیاد می باشد و قیمت مناسبی داشته و یکی از بهترین خصوصیات این لوله ها نصب و اجرای آسان و سریع و با ایمنی بالا می باشد.

جوش لوله سفید با کمک دستگاه جوش لوله (اتوی جوش ) انجام می گیرد که با دانستن چند نکته کوچک ،هر فردی می تواند به راحتی لوله و اتصالات سفید را به هم متصل کند.البته با تجربه و انجام جوش لوله به صورت مکرر میتوان لوله کشی لوله سفید را به راحتی انجام داد.

برای برش لوله از قیچی مخصوص قطع کردن لوله سفید بهره می گیرند که برای لوله کشی می توان اتوی مخصوص جوش را همراه قیچی برش لوله خریداری نمود.البته برای اینکه کار لوله کشی تمیز انجام شود بهتر است اندازه ها را درست و تمیز و با کمک متر انتخاب کرد.

روش نصب لوله ۵ لایه 

لوله های پنج لایه به دو روش  نصب و اجرا  می گردد . روش کوپلی و روش پرسی که در روش پرسی با تهیه یک دستگاه پرس به راحتی می توان لوله و اتصالات را به هم متصل نمود.همچنین در روش کوپلی با استفاده از آچار فرانسه می توان لوله و اتصالات را به روش کوپل به هم متصل نمود .

البته در نصب لوله های پنج لایه از ابزار کالیبره کردن برای سر لوله ها باید استفاده نمود تا کیفیت نصب و اجرا بالا رفته و از آب بندی معقولی برخوردار باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن