بلاگ

عایق های لوله و ساختمان

اهمیت عایق بندی ساختمان ها و لوله ها

با رشد جمعیت و افزایش قیمت انرژی های فسیلی و عدم جایگزینی انرژی فسیلی ،استفاده بهینه انرژی یکی از مسایل پر اهمیت ما انسان ها شده است.همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها یکی از مباحث مهم بشمار می رود و سازندگان به منظور کاهش مصرف انرژی ،تلاش می کنند تا ساختمان ها را عایق بندی کنند.

همچنین شهرداری با اعمال قانونی مبنی بر عایق استاندارد ساختمان ،سازندگان را مجبور به عایق بندی ساختمان ها کرده است.همچنین عایق کاری لوله ها ،آن ها را دربرابر یخ زدگی و پوسیدگی محافظت می کند و طول عمر لوله ها و اتصالات آبرسانی را افزایش می دهد.

کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش ساختمان ها

عایق کاری یکی از بهترین راه های کاهش مصرف انرژی ناشی از سرمایش و گرمایش ساختمان ها می باشد.از آن جایی که بیشتر هزینه مسرف سوخت ساختمان ها صرف گرمایش و سرمایش آن می شود ،استفاده از عایق مناسب و اصولی میتواند در ۶۰ الی ۷۰ درصد مصرف انرژی صرفه جویی کرده و هزینه های مصرف سوخت خانوار را به میزان قابل توجهی پایین آورد.

انواع عایق ها بر اساس کارکرد

عایق بندی ها از نظر پوشش به سه شاخه اصلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • عایق حرارتی و برودتی
  • عایق صوتی
  • عایق رطوبتی
عایق حرارتی:

این عایق ها برای جلوگیری از هدر رفت حرارت و رد و بدل سریع انرژی حرارتی ساخته شده اند و برای اینکه یک ساختمان را از نظر مصرف انرژی ،بهینه کنند و مصرف سرانه انرژی را پایین بیاورند از این عایق ها استفاده می کنند.

عایق صوتی:

برای دفع و عدم نفوذ صدا و آلودگی صوتی به داخل ساختمان ها از این نوع عایق ها استفاده می کنند.این عایق ها مانع از نفوذ آلودگی صوتی به ساختمان ها شده و راحتی و آسایش ساکنان را بهمراه دارد.

عایق رطوبتی:

برای عدم عبور و نفوذ رطوبت در یک ساختمان از عایق رطوبتی استفاده می کنند، در مناطقی که رطوبت نسبی هوا زیاد است مانند شمال کشور از این عایق برای محافظت از ساختمان استفاده می کنند.

انواع عایق ها بر اساس متریال

عایق ها از متریال مختلفی ساخته می شوند که به چند نوع پر کاربرد آن ها اشاره می کنیم:

  • عایق فوم الاستومری
  • عایق پشم شیشه
  • عایق پشم سنگ
  • عایق فوم پلی استایرن یا xps
  • عایق فوم پلی یورتان
  • عایق قیر و ایزوگام
  • عایق ایزوپل
  • عایق آرت فلکس
  • عایق رنگ نانو
  • عایق رنگ حرارتی
  • عایق یونولیت
  • عایق فایبرگلاس
  • عایق پلی ایزوسیانورات یا PIR
  • عایق رزین ملامین
  • عایق پشم گوسفند
  • عایق ماستیک و درزبند
  • عایق قطران
  • عایق شانه تخم مرغی
عایق فوم الاستومری

این عایق ها که تقریباً در بازار های ایران نوپا می باشد،خاصیت انعطاف پذیری و ارتجاعی بالایی داشته و هر سه پارامتر صوت ،حرارت و رطوبت را عایق بندی می کند ، این عایق از نیتریل ساخته شده و کاربرد زیادی در عایق کاری ساختمان ها ،سوله ها و بویلرها و مخازن تهویه مطبوع ها دارد.

انعطاف پذیری بالای این عایق ها ، این قابلیت را می دهد که کلیه سطوح را پوشش داده و به دلیل عدم جذب رطوبت ،دچار فرسودگی و خوردگی نمی شود.این فوم ها با ضخامت های مختلفی اعم از ۶ میلی متر الی ۵۰ میلی متر و به صورت رولی و لوله ایی می باشند.فوم های لوله ایی برای عایق کاری هرنوع لوله اعم از پنج لایه و لوله سفید و پلی اتیلن کاربرد دارد.

یکی دیگر از مزیت های این فوم ها ،وزن سبک آن ها می باشد و بخاطر داشتن پوشش ،نیازی به تهیه جداگانه پوشش نمی باشد.

عایق پشم شیشه

این عایق یکی از قدیمی ترین عایق ها می باشد و مقاومت زیادی در برابر آتش و حرارت دارند.این عایق ها برای عایق بندی حرارت و صوت مورد استفاده قرار می گیرد ولی در برابر رطوبت ضعیف بوده و ممکن است تولید قارچ و باکتری کند.

یکی دیگر از معایب این نوع عایق ایجاد حساسیت می باشد، برای نصب و اجرای آن باید از پوشش هایی مانند ماسک و دستکش استفاده کرد. این عایق ها برای عایق کاری سقف ساختمان ها و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق پشم سنگ

این عایق ها مقاومت حرارتی بالایی دارند و می توانند تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.این عایق ها از سنگ بازالت که نوعی سنگ آتش فشانی است تولید می شوند.این عایق در پیشروی آتش و حریق ،نقش به سزایی دارد.این عایق در شکل های گوناگونی اعم از رولی،لحافی و پتوپی،تولید می شوند.این عایق ها در موتورخانه های ساختمان ها  کاربرد زیادی دارند.این عایق هم مانند عایق پشم شیشه باعث حساسیت پوستی و تنفسی می شود.

عایق فوم پلی استایرن یا XPS

این فوم از اکسترود شده پلی استایرن تهیه می شود و ساختار آن به صورت سلول بسته می باشد.این عایق در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد و از ویژگی های منحصر به فردی مانند، وزن سبک و راحتی نصب برخوردار است.از این عایق برای عایق بندی دیوار ها و دیوارهای دو جداره و سقف ها و عایق کاری کف ساختمان ها و سردخانه ها استفاده می کنند.

یکی از مزیت های این عایق مقاومت زیاد در برابر فشار بار می باشد.این عایق یکی از بهترین گزینه ها برای عایق کاری گرمایش و سرمایش ساختمان ها بشمار می رود.همچنین این عایق ها دوستار محیط زیست می باشد و آلودگی زیست محیطی ندارد.

عایق فوم پلی یورتان

این عایق به صورت اسپری روی سطوح دیوار ها پاشیده می شود و پس از چند دقیقه به جسم جامد و سخت تبدیل می شود.این فوم اکثراً با دستگاه تزریق می شود.همچنین در برابر مواد شیمیایی و اسیدی مقاومت بالایی دارد.از این عایق برای درزگیری شکاف های ساختمان ها استفاده می کنند.

عایق قیر و ایزوگام

عایق قیر و ایزوگام یکی از بهترین عایق های رطوبتی می باشد که در برابر یخ زدگی و سرما و گرما و مواد اسیدی و باز ها مقاومت خوبی دارد.این عایق برای پشت بام ساختمان ها و کف سرویس و حمام و کف خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرد و از لحاظ قیمت ،مقرون به صرفه می باشد.عمر مفید ایزوگام ها ۱۰ سال است. عایق ایزوگام یا به صورت چسب و یا توسط حرارت به سطوح چسبیده می شوند. همچنین مقاومت خوبی در برابر پوسیدگی دارند.

عایق ایزوپل

این عایق که جزئی از عایق های رطوبتی می باشد و از خانواده پلیمر بر پایه آب است. نصب این عایق ها راحت می باشد و نیاز به دستگاه خاصی نداشته ،این عایق نه تنها برای پوشش پشت بام ها مورد استفاده قرار می گیرد ،بلکه برای دیوار ها نیز کاربرد دارد.میزان چسبندگی این عایق بر روی سطوح بالاست، به همین منظور بدون هیچگونه مهارت خاصی اجراء می شود.

عایق آرت فلکس

این عایق یکی از سبک ترین و کم حجم ترین عایق های رطوبتی است که در کمترین زمان ممکن نصب می گردد.انعطاف پذیری این عایق بالا می باشد همچنین از ایزوگام ارزان تر می باشد.

عایق رنگ نانو

این عایق که از رنگ می باشد با تکنولوژی نانو ساخته شده و عایقی مناسب در برابر حرارت می باشد و طول عمر بالایی دارد.این عایق مانند رنگ بر روی سطوح پاشش می شود و به همین منظور تمام نقاط را عایق کاری می کند.یکی از مزیت های این عایق مقاومت بالای آن در برابر تابش خورشید می باشد.همچنین هزینه زیادی نداشته و مقرون به صرفه است.

عایق یونولیت

این پانل ها از پلی استایرن ساخته شده اند و در ساختمان ها به منظور جلوگیری از عبور سرو صدا مورد استفاده قرار می گیرند.این یونولیت ها وزن کمی دارند.

عایق فوم شانه تخم مرغی

این نوع عایق برای گرمایش از کف ساختمان ها کاربرد زیادی دارد و یک نوع عایق صوتی نیز بحساب می آید و نقش زیادی در جذب صوت دارد. این عایق جزء فوم های الاستومری می باشد.

فوم شانه تخم مرغی
فوم شانه تخم مرغی
عایق پلی ایزو سیانورات یا PIR

این عایق استحکام بالایی داشته و به طور گسترده در عایق کاری لوله کشی تبرید و تجهیزات و تاسیسات صنایع پتروشیمی و وسایل حمل و نقل سردخانه ای و لوله کشی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق فایبر گلاس

این عایق قدرت جذب آب و رطوبت را دارد و دمای کاری آن بسته به نوع و جنس آن،بین ۱۹۰ الی ۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشد،یکی از معایب این نوع عایق این است که در برابر فشار ضعیف و شکننده هستند.

عایق پشم گوسفند

این عایق نو پا می باشد و در عایق کاری ساختمان های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار میگیرد.

قطران

این عایق از فرآورده های زغال سنگ می باشد.

ابتدا زغال سنگ را گرم کرده و گاز آن خارج می شود و سپس گاز خارج شده را سرد می کنند و به مایع تبدیل می کنند این مایع قطران می باشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن