بلاگ

روش تعمیر شبکه های آبرسانی پلی اتیلن

شبکه آبرسانی پلی اتیلن

به دلیل قیمت مناسب و هزینه پایین و مقاومت بالای لوله های پلی اتیلن ،استفاده از این لوله ها در شبکه های آبرسانی شهری و کشاورزی زیاد می باشد.

تعمیر و نگه داری شبکه آبرسانی پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به علت تنوع زیاد در اتصالات، نصب و اجرای آسان و سریع آن ها یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب این لوله ها می باشد.

همچنین شما عزیزان جهت استعلام قیمت لوله و اتصالات پلی اتیلن شرکت های معتبر می توانید با ما تماس گرفته و استعلام قیمت کف بازار را از ما بگیرید.

انواع تعمیرات شبکه آبرسانی پلی اتیلن

تعمیرات لوله های پلی اتیلن به چهار گروه کلی تقسیم بندی می شود که هر کدام نیز به روش های مختلفی انجام می شود،بنابراین گستردگی در تعمیرات این نوع لوله ها زیاد می باشد که ما در این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم

  1. تعمیر به وسیله کلمپ های پیچی تمام دور گیر
  2. تعمیر به وسیله جوش زینی
  3. تعمیر به وسیله الکتروفیوژن
  4. تعمیر به وسیله اتصالات مکانیکی
تعمیر به وسیله کلمپ های پیچی

یکی از پرکاربردترین تعمیرات شبکه آبرسانی پلی اتیلن ،استفاده از کلمپ های پیچی تمام دور می باشد.این نوع روش برای تعمیرات موقت و در شرایط اضطراری  یکی از پرکاربردترین روش ها بشمار می رود.استفاده از این روش در تعمیراتی توصیه می شود که در آن ها لوله قادر به حفظ یکپارچگی خود می باشد.

همچنین در خراشیدگی های عمیق و یا سوراخ هایی که حداکثر اندازه آن ها کمتر از یک سوم قطر لوله باشد این روش به خوبی جواب می دهد.از کلمپ های پیچی در لوله های پوسیده و یا پارگی های کهنه و سوراخ های عمیق نمی توان استفاده نمود.

نکات مهم در نصب و اجرای کلمپ های پیچی تمام دور
  1. در اجرای این نوع تعمیرحداکثر پارامتر های فشار و دما از رفرنس توصیه شده توسط کارخانه سازنده بیشتر نباشد.
  2. در هنگام نصب به راهنمای نصب توجه شده و طبق اصول شرکت سازنده نصب گردد.
  3. در هنگام تعمیر به وسیله کلمپ های پیچی باید تمامی انقباض ها و انبساط های حرارتی و همچنین هرگونه فشار و نوسانات ،در نظر گرفته شود.
تعمیر به وسیله جوش زینی

اگر اندازه سوراخ شدگی حدود ۱ اینچ و یا کوچکتر باشد می توان به وسیله یک سه راهی خود انشعابگیر بدون گپ را با استفاده از جوش زینی در محل آسیب به لوله اصلی متصل نمود.

سپس یک در پوش به خروجی ،سه راهی جوش داده شود و جریان آب قطع شود ،سپس قطعه زینی روی ناحیه آسیب دیده جوش داده شود ،زمان لازم برای اینکه جوش کاملاً ایجاد شده باشد به مدت ۳۰ دقیقه می باشد.

تعمیر به وسیله الکتروفیوژن

این تعمیر در آسیب هایی به اندازه ۳ اینچ و یا کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد و در حین انجام عملیات تعمیر باید جریان آب کاملاً قطع باشد و ناحیه تعمیر کاملاً تمیز و خشک باشد.

تعمیر و نصب به وسیله فیوژن یکی از راحتترین و سریعترین روش های نصب و تعمیر مسیر لوله های پلی اتیلن می باشد.هرچند که گاهی نیاز است از روش های دیگری برای تعمیر و نصب پلی اتیلن استفاده نمود.همچنین اتصال لوله ها به وسیله جوش فیوژن تا اندازه نهایتاً سه اینچ می باشد و در سایزهای بالاتر از ۳ اینچ کارایی ندارد و بهتر است از روش های مکانیکی استفاده شود.

تعمیر به وسیله اتصالات مکانیکی

در بعضی مواقع آسیب دیدگی جزئی بوده  ولی همین آسیب جزئی تمام لوله را درگیر کرده است که در این صورت می توان بعد از قطع آب ، لوله را بریده و یک کوپلینگ مکانیکی را در محدوده آسیب دیده نصب نمود.اندازه قابل تعمیر توسط کوپلینگ مکانیکی باید با استاندارد های کارخانه تولید کننده مطابق باشد.

انواع مختلف کوپلینگ ها
  1. کوپلینگ با قابلیت خود مهار
  2. کوپلینگ بدون قابلیت خود مهار

تعمیر به وسیله اتصالات مکانیکی خود انواع مختلفی دارد که به چند نوع آن اشاره می کنیم

  • تعمیر لوله به وسیله کوپلینگ مکانیکی
  • تعمیر لوله به وسیله ماسوره فلنجی
  • تعمیر لوله به وسیله مفاصل سخت

کاربرد لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن کاربرد های فراوانی دارد که عبارتند از مصارف خانگی ،صنعتی و کشاورزی.لوله های پلی اتیلن با فشار های کاری مختلفی تولید و عرضه می گردد.همچنین با ضخامت های مختلفی تولید می گردد.

پلی اتیلن های فشار ۶ بار و ۱۰ بار بیشترین استفاده را دارند و کاربرد بیشتری داشته هر چند که فشار ۱۶ بار هم مورد استفاده قرار می گیرد.لوله های پلی اتیلن معمولاً بصورت رولی و کلافی بسته بندی می شود هرچند که شاخه ایی این لوله ها هم پیدا می شود.

لوله های پلی اتیلن معمولاً به رنگ سیاه می باشد که با خط های آبی و قرمز دیده می شود که بسته به کاربرد آن تولید می شود.

انواع پلی اتیلن

پلی اتیلن ها گستردگی فراوانی داشته و از لحاظ خصوصیات فیزیکی و بافت مولکولی به دو دسته اصلی پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین طبقه بندی می گردند.

  1. پلی اتیلن سبک :این پلی اتیلن که بافت مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری داشته بیشتر در کیسه های فریزر و وسایل اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد.از این پلی اتیلن در لوله های ضعیف و نامرغوب نیز مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از این لوله ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  2. پلی اتیلن سنگین: این پلی اتیلن ها بدون شاخه های زنجیر دار می باشند و بافت مولکولی قوی داشته و از استحکام فیزیکی و کششی بالاتری برخوردار هستند.از این پلی اتیلن ها بیشتر در صنعت لوله سازی استفاده شده و مقاومت فیزیکی بالایی دارند.

هنگام انتخاب لوله های پلی اتیلن به برند ها و شرکت های تولید کننده این لوله ها توجه کرده و تلاش کنید که لوله های پلی اتیلن مرغوب و با کیفیت را تهیه فرمائید.لوله پلی اتیلن مرغوب طول عمر بالایی داشته و می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری خطوط آبرسانی و فاضلاب کارخانجات و مکان های صنعتی را کاهش دهد.

 

منبع: توسن پایپ
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن